onsdag 24 augusti 2016

Skriv först

Precis när jag tänkt (ungefär 15 gånger minst) att nä, jag får inte till den här texten om tid och ålder och sånt - då skriver jag den ändå.

Jag vet inte om jag fått till den än. Men jag har en text i alla fall. Något att utgå ifrån. Och det är ju alltid det. Exakt och precis just det. Orsaken till att jag säger åt skrivkursdeltagare (och andra som tvingas höra mig säga det, som bloggläsare) att det är ingen idé att fundera på hur man bäst får fram det ena fina och finurliga i texten förrän man har - text.

Och just nu, när jag äntligen har texten, vågar jag påminna mig själv om det också. Att skriv först. Så får vi se vad där finns sen. Det kan ju ibland hända att man skriver fel och får kasta skiten. Det kan också hända att det blev rätt. Men det först när det är gjort som man kan avgöra det. Så skriv först.

2 kommentarer:

Kati sa...

Bra påminnelse! Ibland handlar det verkligen bara om att sluta tänka så mycket och bara skriva, för man kan ju alltid korrigera skriven text sedan :)

Mia Skrifver sa...

Oskriven text kan man ändå inte göra något åt. Så bättre en text i datorn än tio i huvudet...