torsdag 11 augusti 2016

Tillbaka vid skrivbordet

Hemma från 10 dagars semester i Spanien.
Trött.
Men lycklig.

Bästa med resan var besöket i droppstensgrottorna i Nerja. Det var som att vandra in i en roman. Eller en romanidé jag kände att väcktes medan jag gick omkring och tittade på formationerna. Som om det fastnat ett och annat där inne, som kan börja leva igen. Jag vet inte alls hur den där romanen ska bli, kände bara att det liksom ramlade över mig, svepte in mig och har legat och pyrt och kommer att fortsätta gro tills jag förstår vad det var jag egentligen såg.

Men före det ska här köras igång med allt annat. Den här veckan får vara lite plocka i ordning, men nästa ska jag på diktmöte i juryn och skriva tal och förbereda x-antal skrivkurser som kör igång, plus handledningssamtal.

Det jag just nu ser mest fram emot är Konstens natt i Helsingfors som jag beslutat mig för att åka till. För att tja, vissa undersökningar behöver göras just då. För projekt KB som jag nu ska börjar jobba om.

Som vanligt blir hösten hektisk med skolbesök och kurser och jury-jobb. Att jo, nu börjar jag blogga igen efter sommarpausen.

6 kommentarer:

Susanne Olars sa...

Konstens natt, det låter ju helt underbart! Vilken grej!

Mia Skrifver sa...

Jo. och det är en i Åbo före det, så jag ska ha så många konstiga nätter som möjligt...

skrivalasaleva sa...

Nerja lockar :) Härligt att du är tillbaka.

Mia Skrifver sa...

Jag säger att besöka Nerja är värt det. Det är något så mäktigt att gå i en grotta som är enorm och som naturen format (utom gångvägarna för turister då. Samtidigt inse att det finns mycket mer grotta som man inte får gå in i, att grottorna fortfarande lever och förändras. Som min dotter sa, ska man dö, så här då.

Kati sa...

Haha, wow, konstens natt? Låter lite läskigt. Man undrar vad det är som kommer fram ur sina hålor då... :o
I Milano hade man istället la notte Bianca, då många butiker var öppna till 01.00 eller så. Egentligen en helt onödig grej för det går väl lika bra att handla på dagtid.

Mia Skrifver sa...

Konstens natt är alltså ett tillfälle då det är olika kulturella happenings. Själv ska jag besöka ett sjukhus, där jag får lyssna på berättelser om de stackars satar som befann sig där. Ska säkert göra annat också, men just det här har jag verkligen bespetsat mig på av många olika orsaker, t.ex. skrivorsaker...

Och konstens natt när den är som bäst är absolut nödvändig, det handlar mindre om butiker, mer om kultur på olika sätt. Men jag har faktiskt inte just varit i Helsingfors på konstens natt förut utan mer i Åbo och det är betydligt småskaligare. (tänkte skriva småskalligare...)