tisdag 20 september 2016

Stadens vägar


"Stadens vägar Ringlar för den lokalsinnesslöa."

Alltså workshopen igår, med Isol var helt otroligt och skamlöst befriande.

Jag kan inte rita. Och det skulle vi. 

Först ritade vi bokstäver, sen mönster, sen bild och så klippa och förändra mönstret. Efter det fick vi en bokstav för att skriva en text där man använde bokstaven, den behövde inte vara först i meningen utan kunde placeras efter lust. Vilket jag alltså gjorde. Placerade bokstav enligt lust (bokstav R alltså). Och max tre färger fick man använda.

Dessutom sa Isol: tänk inte. Gör bara.

Och det är exakt vad jag brukar säga. För vad det än är som ska dyka upp så kommer det just i den där stunden då man ger blanka tusan i vad resultatet är. Det är inte viktigt. Det viktiga för mig är att något i detta (säger inte vad) handlar om en helt sprillans ny romanidé. Så ny, att jag kan göra usla konstverk med två färger och en bokstav och känna starkt att det händer något!

Alltså värdefullt, och hur häftigt som helst att hänga med kolleger från Fibul, där rätt många verkligen kan rita.

2 kommentarer:

skrivalasaleva sa...

Det låter som en rolig övning. Säger jag som inte heller kan rita och barnen på jobbet tycker mina hästar ser ut som hundar och tvärtom. Men att testa annat än "rena" skrivövningar skulle jag vilja prova för att hitta lite nya kreativa vägar :)

Mia Skrifver sa...

Ja, absolut. Annat än bara skrivövningar tycker jag är himla viktigt. Något som kan användas på många sätt. Den enkla varianten är ju att gå på museum, titta på tavlor. Men det viktiga med just den här övningen vi gjorde, för mig alltså, var det obekväma och tillåtelsen att få vara dålig för det behöver jag, att verkligen få gå in för just det, att jag bara släpper alla spärrar för det kommer ändå inte att bli något mästerverk. Så skönt att få göra det.