fredag 2 september 2016

Va står det där?

Och som vanligt har Franck gjort en lista på saker som ska kommas ihåg att göras (märk s-formen här, det ska "göras" som om nån annan än Franck skulle rycka in). Franck gillar ju som bekant listor. Mycket gillar Franck listor. (Och ibland gillar Franck att tala om sig själv som Franck. Det ger en behaglig distans till Franck.)

Men alltså, när Franck antecknar (och nu talar jag om för cirkus två minuter sen): räkn. ordn. Och tittar på listan och undrar, att - va? Va? Jo, då kan man undra om Franck:
a) har problem med minnet
b) inte vill minnas riktigt allt. 
Förhoppningsfullt lutar jag nu åt alternativ b).

För räkn. ordn. betyder att räkningar ska ordnas enligt vad de är och varför de sparats (för skatt mest). Och jag tänker mig att minnesförlusten (den tillfälliga och troligen mycket medvetna) handlar om olust över att ordna räkningar.

Franck känner inte så mycket för siffror.
(Vilket i sig gör mig skräckslagen för nu undrar Franck om Franck borde gå in för att lära sig gilla siffror och skriva om en matematiker eller ekonom i nån kommande roman. Jag ska försöka dämpa Francks infall, kasta till Franck ett ben i form av nån som gillar att räkna till sju men inte längre.)

3 kommentarer:

Pia Widlund sa...

Haha, Widlund gillar också listor!!! trevlig helg!

Susanne Olars sa...

Olars stöttar Franck till FULLO i att inte behöva tycka om siffror. Det finns det andra som gör. Låt dom hålla på med sitt räknande, de underliga varelserna. Däremot tror Olars att ekonom-romankaraktären skulle kunna bli väldans intressant. Om Franck skrev den, vill säga.

Mia Skrifver sa...

Widlund: Där börjar listan över Widlund gillar...

Olars: Om Franck gjorde det. Om. Om. Om. Måtte Franck låta bli, tycker Franck.