onsdag 19 oktober 2016

Redigeringsträsket liksom under ytan betraktat

Redigeringsträsket det är jag i. Mycket tydligt känner jag det. Hur det suger in mig, ner mig. Jag går ner mig i träsket. Och det är ganska kallt det där träskvattnet.

Och det finns så många själar här i träskvattnet. Andra författare, en hel del karaktärer, några politiker och allt för många världsförbättrare. Till höger plaskar en Hemul också, en som ramlade ur båten. Ah, det är gott om folk i träskvattnet. Alla lite lätt blå i skinnet, för kylan ju. Några har legat här länge. Hemingway och såna. De är ganska svullna av vätska eller kanske är det bara uppblåsthet. Vad vet jag om deras himla isbergsteknik. I alla fall, sällskap har man ju. Av både sociala och socialt hjälplösa. Kanske utvecklar jag grodfötter och simhud mellan tårna och tar mig upp till ytan, kväker något om näckrosblad och fluglik. Vad nu grodor kväker om.

Jo. Man blir lite tokig av att redigera. Skit samma om det är eufori eller hopplöshet. Träsk är det i alla fall. Djupt och kallt och mörkt och många grodlik. Kanske nästa vecka är en annan vecka och att jag då ser ytan, kanske kanske. Kvääk, kvääk.

Inga kommentarer: