onsdag 2 november 2016

Felstegen och rättstegen

Jag tror att det var lite historiskt. Och jag borde förstås ha bildbevis. Men jag var väl lite förvånad själv. I alla fall, igår, kursen i Kreativt skrivande på Arbis, det råkade sig så att de där damerna var himla frånvarande på resor och whatnot. Så det var fem män och en kvinna på plats. (Och så jag.) Att det där med att det inte finns killar på såna här skrivkurser, näe, jag vet inte vad ni menar. Eller det är klart jag vet vad ni menar. Men inte i Åbo.

Och det är inte så att jag egentligen tycker att det är särdeles sensationellt eller så. Alltså det viktiga med skrivkurser är inte könsfördelningen. Jag är mer intresserad av åldersspridning och gärna också olika lägen i skrivprocesser och plats i livet så där annars också.

Varför det kan man undra? Jo, jag tror att vi relativt okej med att män då och då skriver om kvinnor och kvinnor då och då skriver om män. Däremot tenderar det att bli litteraturdebatt om man trampar omkring i nån annans ålder, nån annans sociala status, nån annans ras, nån annans sexualitet. Alltså visst muttras det om usel gestaltning av genus också, men det är knepigare att trampa fel i andra kategorier. Bara kolla in de senaste årens debatter i litterära sammanhang om vem som får skriva vad.

Ändå är jag av den tämligen bestämda åsikten att det mest fascinerande med fiktion är att man alltså kan och får sätta sig in i andra perspektiv. Det betyder inte alltid att det blir rätt, men jag tror ju också att erfarenheterna är många och olika och vem sitter egentligen inne med sanningen om vad som är rätt? När får man bli talesperson för rätt sätt att betrakta världen?

I alla fall, himla mycket grabbar igår på kursen. Och dessutom grabbar och en tjej i olika åldrar, olika erfarenheter i livet alltså och det leder till spännande diskussioner. 

Inga kommentarer: