måndag 21 november 2016

När nån läst texten

Saker man vet när man skickar iväg ett manus åt någon annan för att läsa: Det saknas stuff, det är stuff som kan bli bättre.

Saker man hoppas att innerligt inte ska saknas: Frågorna man ställer, att de inte halkat ur mitt i ivern.

Och nu har jag alltså fått svar. Från min läsare.

Låt mig säga så här: Frågorna är på plats. Och stuffet som saknas och kan bli bättre, jorå. Det är väl närmast svaren på de där frågorna. Att jag kan vara tydligare. Tror det var det ledande ordet. Tydlighet. Förtydliga. Tyd ut det som är vagt.

Så det har jag kastat mig in i denna vecka. Raskt har jag skrivit ungefär 2000 ord för att det är så tydligt vad jag ska ta itu med. 

Jag säger bara, att låta någon annan läsa är kreisi magiskt. Det är skitskrämmande också förstås, men feedbacken, jorå. Eller som läsaren sa då ungefär, att det där med att "gå över gränsen, det gör du". Och det kan jag leva med.

5 kommentarer:

Pia Widlund sa...

Ja, skitspännande är det och att gå över gränsen är helt ok!

carolastromstedt sa...

Att låta andra läsa och komma med konstruktiv kritik är den mest förvirrande känslan. Både skitläskigt och härligt pirrigt inför vad de ska tycka. När svaret kommer vill man inget hellre än att ta tag i manuset igen och fixa och pilla. Lycka till med redigeringen!

Mia Skrifver sa...

Pia: Beror väl på hur man går över gränsen. Och jag tror att jag går över en och annan, både bokstavligen och bildlingen...

Carola: Precis och exakt. Jag är så ivrig att jag önskar att allt annat som ska göras skulle liksom kunna fixas av nån slags stand-in så att jag inte behöver bry mig. I synnerhet tandläkaren imorgon kunde skötas av min stand in.

Eva-Lisa sa...

Det bästa som finns är att få tillbaka texten efter den granskats av någon testläsare. Inget blir mer tydligt då vad som inte funkar. Och vad som funkar också förstås :)

Mia Skrifver sa...

Just nu är det mest det att allt funkar (!) och bara ska liksom få mer kött i sin otroliga funktionalitet. Eller nåt sånt. Så ja! Helt härligt.