söndag 11 december 2016

Franck funderar: Lucka 11

Elfte december.

Nu i julvisornas tid försöker jag bestämma mig för om jag tycker extra bra om någon julvisa. Det är svårt. Det är lättare att säga att jag tycker himla illa om att "Jag såg mamma kyssa tomten" och att redan nu när jag skrev det hör jag den eländiga melodin. Vad jag tycker om däremot beror på så mycket annat. För julsånger är ju minnen.

Det är att titta på Madicken och sjunga med i Gläns över sjö och strand. Det är en julfest med Midnatt råder. Det är Nu tändas tusen juleljus då minsta dottern i dagis lämnar de övriga sångarna och hellre vill sitta i min famn. Det är luciasång vid Domkyrkan i Helsingfors. Det är en irländskt, engelskt, amerikanskt och det är ett större antal jullåtar på en spellista som snurrar. Det är en flicka i Spanien som sjunger Feliz Navidad så att det ekar mellan husväggarna.

Det finns så många julsånger. Men kanske kanske, lyssnar jag oftast på Fairytale of New York.

Inga kommentarer: