söndag 18 december 2016

Franck funderar: Lucka 18

Artonde december.

För att det nu är artonde idag så slås jag av att rätt många finlandssvenskar använder den äldre formen adertonde. Att språk liksom. För jag har ju pysslat med mitt manus och försökt bestämma mig för språkliga egenheter/ålderdomligheter.

Jag använder en del autentiska brev som underlag för brev i boken. De flesta breven är "mina", finns alltså i min ägo, har skrivits av släktingar. Och det är inte så att språket skulle ha förändrats så otroligt mycket att det skulle vara svårt att förstå. Men det finns en del uttryck jag aldrig skulle använda själv, men som jag kan höra hur släktingar har sagt till mig nån gång i barndomen. Sådant har jag velat ha kvar även om jag inte eftersträvar nåt ålderdomligt. Mer har det då handlat om ett sätt hos personer att uttrycka sig på. Plus då formen "vore" som jag också låtit slinka in. För "var" låter i det läget väldigt annorlunda, för modernt. Samtidigt just det där med arton och aderton, att låta vissa finlandssvenska uttryck hänga med.

Å andra sidan, finlandssvenska hit och och svenska dit. Jag har ju också klämt in finska. När man nu har språk att svänga sig med liksom...

Inga kommentarer: