fredag 23 december 2016

Franck funderar: Lucka 23

Tjugotredje december.

Dan före. Dopparedagen. Får ni såna där ramsor, fraser som snurrar i huvudet på er ibland? Som: dan före dan före doppredan (alltså igår). Och så att man vet när det är över: tjugondag knut kastas julen ut. Fast alltså speciellt det där med dan före dopparedan. Hur allt det sista ska fixas då.

Men jag tror att det viktiga med såna där fraser, ramsor som börjar snurra i huvudet på en, att man tar tag i dem. Gör nåt annat med dem än låter dem bli vägen mot vansinne, för de kan ju hålla på så man blir tokig.

Jag har just tänkt att det där ordet, dopparedagen, kommer att bli bra i texten jag ska skriva. Novellen alltså. Vet inte vad det ska betyda i sammanhanget än, men jo, dopparedagen, är ett bra ord.

2 kommentarer:

skrivalasaleva sa...

Jag kan få sådana ramsor på huvudet precis som en låt, bara en fras oftast från en hel sång då. Brukar dock inte göra så mycket med dem. (Ibland spelar jag låten...) God jul!

Mia Skrifver sa...

Man gör vad man gör eller låter bli, men jag lovar att om du klämmer in låtfraser i text du skriver så händr det nåt.