tisdag 6 december 2016

Franck funderar: Lucka 6

Sjätte december.

En kompis till mig påpekade att den finska självständighetsdagen är en seriös grej. Alltså parader och långa tal, sånt. Plus då slottsbalen och handskakning med presidenten som liksom visas på teve, hur alla skrider in och skakar hand. Ja jisses.

Jag brukar också tänka på att medan mina morföräldar ännu levde så var de och i synnerhet mormor mycket noga med att påpeka att de var födda samma år som republiken Finland, 1917. På något vis har det där flutit ihop för mig. Hur allvarligt det var att fira mormor (och morfars) födelsedagar, för att Finland var lika gammalt. Fick alltså inte glömma, speciellt inte morrmors födelsedag (naturligtvis har jag glömt nån gång...).

Och det är klart, det är ju december. Och minusgrader - märkligt ofta jag tycker det antingen är mycket minus eller spöregn den här dagen, så att man liksom inte blir så sprittande i rörelserna. Vi kan inte gå ut och fira med yviga gester för det är för kallt. Jag tänker mig alltså att all denna paradstämning beror mest på att det för 99 år sedan raska tag skulle självständigas och då hinner man inte invänta vår eller sommar utan får helt enkelt ta det här firandet som det är, utan viftande armar.

I alla fall, med allvarlig blick ska det idag firas självständighet i Finland. Skrid varsamt.

2 kommentarer:

Pia Widlund sa...

Då ska jag fira lite extra idag, jag är ju halvfinsk!

Mia Skrifver sa...

Se där! Trevlig halv självständighetsdag då!