måndag 16 januari 2017

Kaffehuvud

Ibland har folk som skriver, författare och annat sånt löst folk helt andra frågor som snurrar i skallen på dem än de frågor som kanske borde rumla runt.

Det händer ju att de funderar på kaffe. Eller att inte direkt på kaffe, eller jo, det också, för det funderar man ju ändå rätt ofta på, att man ska få sin dagliga dos och så där. Men alltså det är mer specifikt än så. Jag funderar på själva kannan. En sån där presskanna och inte en av glas utan en termosvariant. Den som finns i huset är sisådär 18 år gammal, eller mer. Minns inte. Men vissa bitar av kannan fungerar inte så bra mer. Som locket till exempel. Locket tenderar att fastna oftare i handen än på kannan. Det är lite jobbigt.

Så jag funderar på presskannor, termosvariant. Det är alltså inte nåt stort eller svårt problem egentligen, men jag har alltså inte snubblat över just termosarna så ofta. Ikea har en, men den har ett usligt lock. Ett lock som blir så hett att man egentligen inte kan betrakta det som termos, för den avger helt klart värme genom locket.

 Jag vill ha en presskanna som den jag, en som håller i 18 år. Det känner jag att är värdefullt att tänka på en måndag. Att för de närmaste 18 åren tillgodose mitt kaffebehov.

3 kommentarer:

Susanne Olars sa...

Fullkomligt livsavgörande och viktig sak att ägna en hel dags funderande på enligt mig.

Pia Widlund sa...

Kaffe kan alltid avhandlas!!

Mia Skrifver sa...

Susanne: Livsavgörande var ordet. Minst en dag. Tror att redan fler dagar gått åt. Och att fler kommer att utnyttjas. Kaffe tål att tänka på.

Pia: Alltid och utan undantag och några gånger till.