onsdag 18 januari 2017

Korta instruktioner

Jamenvisst var det så otroligt kul att få börja med skrivkursen igen. Det blir så kul det här! Igen.

Och vad vi gjorde? Ja vi skapade bland annat en karaktär. Bara liksom det viktigaste först: namn, ålder, bor, familj, jobb, egenskaper (3 bra och 3 inte så bra).

Det är klart, ibland vet man inte direkt vad någon har för jobb eller om egenskaperna blir rätt på första försöket - men poängen är att det inte är hugget i runsten utan att man kan ändra sig eller säga vilka saker man tycker att styr, till exempel vilket jobb någon kan ha.

Första känslan för alltihop avgör, påstår jag. Inte att länga ner stort tankearbete, utan känsla bara. Dit med nånting helt enkelt (eller helt enkelt är det förstås inte men i alla fall). För visst kan man skriva fel. I mitt manus gav jag huvudpersonen fel namn. Jag skrev ändå. Ända tills det blev stopp och jag måste hitta namnet. Det går att skriva med fel information ett bra tag och man får lita på känslan för det också. Efter det bara ändrar man, som jag, bytte namn på huvudpersonen och såg tydligare.

Inga kommentarer: