onsdag 8 februari 2017

Tre är ett lämpligt antal

Vi talade om var man får idéer ifrån för skrivandet igår på skrivkursen.

Jag berättade om mina romanprojekt och idéerna till dem. Och om det kan kort sammanfattas att man kan få idéer från vad som helst. En snöglob till exempel. En mening som snurrar i ens huvud. En fråga som någon inte svarat på. En lägenhet man en gång bott i. En lukt. Ett ljud. En staty med fågelskit på skallen.

Och så funderade vi på tre ord som betyder något för en. Mest för att när man plockar fram tre ord som är viktiga för en, lägger in dem i en text så händer det gärna något med stämningen i texten, det kommer närmare, blir personligare, bara för att något i just de där orden är extra sant för den som skriver. Så tre viktiga ord. För tre är ett så lämpligt antal. Ett gott antal.


3 kommentarer:

Skriviver sa...

Vad intressant med tre ord som betyder något för en! Jag får alltid sådan total blockering vid såna här uppgifter, jag kan nästan bli galen på mig själv. För jag fastnar direkt i: vilken typ av ord, ska de vara olika eller liksom stå för ett sammanhang, ska de vara verb eller substantiv eller något helt annat, abstrakta, konkreta, etc. Jag fixar helt enkelt inte styrda övningar så bra, jag behöver känna mig trygg och veta vad som förväntas av mig. Å andra sidan fixar jag inte styrda övningar heller, för jag behöver känna mig fri att göra som jag vill. Jag fixar inte övningar så bra, helt enkelt. Fast jag skulle vilja.

Skriviver sa...

Nu kom jag förresten på mina tre ord. Vad skönt. Jag är inte helt låst ändå ;)

Mia Skrifver sa...

Ofta tror jag att man tänker för mycket, det är vad jag gärna börjar med att säga att man ska släppa greppet om när det gäller skrivandet, för att kunna snubbla över det man inte visste att man visste. Och ja, det är inte lätt att sluta analysera och tänka för att bestämma vilka ord det är, men grejen är att beroende på vilken dag, tid etc så kan de där tre orden variera, vilket betyder att det är inte viktigt egentligen exakt vilka ord, bara att besluta sig för tre ord i stunden. Bra att du hittade dina och jag tror definitivt inte att du är låst alls.