torsdag 20 april 2017

Författarskolan folks!

Nåja. Nästa höst folks. Då börjar det. Då kör jag och Monika Fagerholm iväg i en sjudundrande fart. Med Författarskolan. Vid Västra Nylands folkhögskola.

Idag, mycket tidigt, pallrade jag mig iväg till Ekenäs för att tala i radion. Sen har jag suttit och känt mig glad med Monika medan vi funderat på Författandet i stort och författandet i smått och Författarskolandet.

Det ska bli alldeles otroligt jädrans häftigt magiskt att få göra det här. Det handlar mycket om att gräva fram de där erfarenheterna och titta på vad som händer, vad texten gör, hur den gör. Teknik är en grej, men det börjar inte där. Det börjar med att något känns, att det finns, vi kan säga, krav eller kraft eller vad som helst, som vill ut, som vill formas och det kanske inte alltid är så lätt, men det finns där. Det där som känns, som bränner och bultar.

Så folks, motivation är det vi allra mest vill ha. Att den som vill gå den här kursen, verkligen vill det, vill jobba för det och skriver ihop ett motivationsbrev - ett som berättar om hur och varför man kommer att jobba. För jorå, att skriva kan vara himla kul, men det kräver också att man jobbar.

I övrigt måste man inte ha ett projekt när man kommer, man kanske har en känsla och en vilja. Och man kan ha skrivit bok förut eller inte. Vi vill gärna ha en dynamisk grupp för det brukar ge alla utbyte.

Och här, mer info: Författarskolan vid Västra Nylands folkhögskola.

Inga kommentarer: